Ontwikkelingsprogramma van de Corsa-e Rally op kruissnelheidOpel ontwikkelt de eerste batterij-elektrische rallyauto

corsa-e rally

Rüsselsheim. Het uitvoerige ontwikkelingsprogramma van de Opel Corsa-e Rally voor de ADAC Opel e-Rally Cup draait op volle toeren. Momenteel ondergaan twee exemplaren van de batterij-elektrische rallyauto duurzaamheidstests in Dudenhofen. 'We hebben twee doelstellingen', zegt Jörg Schrott, directeur van Opel Motorsport. 'De twee auto's leggen zoveel mogelijk kilometers af, om al in een vroeg stadium zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Er zijn geen eerdere ervaringen met elektrische rallyauto's om ons op te baseren. Daarom moesten we in eerste instantie terugvallen op berekeningen en simulaties. Deze worden geleidelijk vervangen door echte gegevens. Andere aandachtspunten zijn de belasting en het temperatuurbeheer van de batterij en de aanpassing van de software. En tot mijn grote vreugde loopt het programma op wieltjes.'

In de tweede fase van de ontwikkeling zullen de ingenieurs van Opel Motorsport zich bezighouden met de snelheid van de 100kW (136pk) sterke elektrische rallyauto. 'Bij een merkenrallyauto is het belangrijk dat de prestaties onder alle omstandigheden constant en beschikbaar blijven. Het materiaal moet gelijke kansen garanderen voor alle deelnemers', aldus Jörg Schrott. 'We hebben ook beslist dat de Corsa-e Rally de hoge eisen van zijn voorganger met benzinemotor, de Opel ADAM Cup, moet evenaren en zelfs overtreffen. Ook wat dat betreft zijn we op de goede weg. Terwijl het vermogen vrijwel gelijk is, is het koppel van 260 Nm veel hoger dan dat van de ADAM Cup. Het zwaartepunt is laag doordat de batterij onder de vloer is gemonteerd, en ook de gewichtsverdeling is zeer goed, essentieel voor een wendbare wedstrijdauto. Nu moeten we het chassis nog optimaal uitbalanceren. Daarvoor beginnen we in januari met simulaties van echte rallyritten.'

Zodra de ontwikkeling van de Corsa-e Rally is afgerond, wordt er een referentieauto gebouwd die ook als sjabloon zal dienen voor de klantauto's. Naar verwachting zullen er voor het seizoen 2020/21 ongeveer 20 exemplaren worden gebouwd, waarvan er in de zomer tot 15 stuks zullen worden geleverd aan de teams. Op tijd dus voor het eerste testevenement in juli.

Ideale set-up: rijmodi voor rallyetappes en secties op de weg

De Corsa-e Rally heeft dezelfde batterij als de productieauto. De opslagcapaciteit van 50 kWh is goed voor een rijbereik van 337 km volgens WLTP. Om de actieradius voor rallyrijden te optimaliseren, biedt de batterij drie modi: in 'wedstrijdmodus' zijn het volle vermogen en het maximumkoppel beschikbaar. Elektrische auto's hebben een bijzonder hoog koppel, dat in 'regenmodus' wordt aangepast aan een glad wegdek. Ten slotte is er nog een energiebesparende 'ecomodus' voor tussen de etappes door, en om naar de service te rijden.

Bestellingen voor de Corsa-e Rally kunnen nu geplaatst worden; de inschrijvingen voor de 2020/21 ADAC Opel e-Rally Cup beginnen op 15 december 2019. Bijkomende informatie is beschikbaar op www.opel-motorsport.com of www.adac.de/e-rally en via e-mail aan customer@opel-motorsport.com.